saya

Moderátor: Eagle

saya

Příspěvekod miso » 20.11.2007, 22:56

jeden nemenovany clovek mi poškrabal sayu a tak by som sa chcel spitat ci niekto nevie akym lakom sa lakuje saya ? chcel by som ju totiz prelakovat :) alebo pripadne ci niekto nevie co s tym :)
miso
 
Příspěvky: 3
Registrován: 20.11.2007, 22:50

Příspěvekod kacumoto » 20.11.2007, 23:05

lakuje se přírodním lakem urushi z japonské škumpy. Není to ovšem žádná standa :(
Uživatelský avatar
kacumoto
 
Příspěvky: 14
Registrován: 19.11.2007, 14:57

Příspěvekod Samurai » 20.11.2007, 23:31

kacumoto: tohle bych neradil, neb:

- pokud se jedná o poškrábanou sayu originálu, měl by stejně nechat urushi na profíkovi sayashi..
- pokud se jedná ale pouze o cvičný tuzemský meč, volil bych klasicky prodávaný lak, typ toho laku určitě ví Aleš Leszcuk, který sem ale nechodí, nebo Pavel Bolf.
Uživatelský avatar
Samurai
 
Příspěvky: 1080
Registrován: 1.6.2006, 12:44
Bydliště: Zašová

Příspěvekod kacumoto » 20.11.2007, 23:36

Pak tedy kup autolak ve spreji, protřepej, nemíchej a ......zmáčknutím aplikuj 8)
Uživatelský avatar
kacumoto
 
Příspěvky: 14
Registrován: 19.11.2007, 14:57

Příspěvekod Pavel Bolf » 20.11.2007, 23:38

pokud sejedná o cvičné iaitó, nebo něco podobného, stačí použít syntetiku. Jsou - li škrábance hodně jemné, přebrousit souběžně s osou saya brusnou houbičkou, a pak přestříkat autosprejem. Jsou - li hrubší, vybrousit a zase přestříkat. Stříkat s trpělivostí po slabších vrstvách, aby lak nestékal. Nechat důkladně vytvrdnout, cca. 14 dní
Pavel Bolf
 
Příspěvky: 981
Registrován: 22.12.2006, 16:11

Příspěvekod miso » 21.11.2007, 12:11

dakujem :) moc ste mi pomohli , tak som aj myslel ze by sa to malo spravit len som si nebol isty :)

a hej je to cvicny mec na Iaido 8)
miso
 
Příspěvky: 3
Registrován: 20.11.2007, 22:50

Příspěvekod Mythos » 21.11.2007, 17:45

Pokud mohu, doporučuji lak dvousložkový - polyuretanový, popřípadě epoxidový. Poškozené místo přebrousit brusným papírem zrnitosti 240 a víc, podle škrábanců. Lak nanášet stříkací pistolí, popřípadě se dá i štetcem, ale při neodbornějším zacházení s lakem jsou vidět tahy. Syntetické laky schnou příliš dlouho, jak proti prachu tak i vytvrzení. Polyuretanové laky jsou po 30minutách tvrdé proti prachu, nekteré i dříve. Vytvrzené jsou po 4hodinách kdy lze aplikovat další vrstvu, nebo přebrosit. Plně vytvrzené jsou tak po 24hodinách. Někdy je dobré aplikovat základní lak, který lépe příjme vrchní lak, aby to vše lépe drželo.
Uživatelský avatar
Mythos
 
Příspěvky: 75
Registrován: 26.11.2006, 16:55

Příspěvekod Ravenek » 21.11.2007, 18:12

Moje Hanweika mi jednou krasne spadla na zem a lak se sedrel v jednom miste docela pekne, nejde o tenkou rysku, ale celkem mocny skrabanec asi tri milimetry siroky a dva centaky dlouhy... Nechal jsem to tak, celkem se mi to libi :)
Uživatelský avatar
Ravenek
 
Příspěvky: 173
Registrován: 16.4.2006, 15:37
Bydliště: Orlová/Brno

Příspěvekod midary.o » 23.11.2007, 12:49

Prosím o radu Mythose,
Pokud se pletu tak se omlouvám ,ale s dřívějších příspěvků mi plyne že jste truhlář nebo člověk z příbuzného oboru. A tak se chci zeptat právě na zmiňovaný polyuretanovou barvu a lak, případně na epoxidový.
Dá se použít ty to barvy v hustší variantě pro jemné zatmelení? Dá se případně hustší kaše nanášet štětcem nebo špachtlí? Píšete že je lepší stříkat, stačí elektrická pistole nebo musí být vzduchová? Vím že el.pistole neudělá tak kvalitní povrch, pokud by se vrstvy brousily dá se dosáhnout kvalitního povrchu? Vrchní lak se dá asi leštit, pokud ano čím? Máte zkušenost s konkrétním výrobcem barvy? Jak moc polyuretanová barva smrdí?

Mockrát děkuji za odpovědi, pokud máte i jiní zkušenosti tak samozřejmě budu velice vděčný i vám za radu.
Midary.o
Uživatelský avatar
midary.o
 
Příspěvky: 98
Registrován: 26.6.2007, 13:36
Bydliště: Praha

Příspěvekod Mythos » 23.11.2007, 21:21

Vaše domněnka je velice správná, jsem truhlář, dřevo mne živý. Co se týká dotazu na polyuretan a epoxid pro tmelení, dobré je zmíněný škrábanec, nebo cokoli poškozeného vyplnit postupně základním lakem, který většinou bývá o trochu hustší, ale ne o moc, než vrchní. Má lepší přilnavost k povrchu a je orpavdu nezbytný pro přípravu na vrchní lak. Aplikovat se dá několikrát po sobě, přebrousit a opět aplikovat. Nemusí se používat ředidlo v tomto případě, pouze lak a tvrdidlo. A tady doporučuji opravdu dodržet podíly dané výrobcem - pozor většinou se uvádí v hmotnostích dílech, ne v objemových. Pro zatmelení lze použít i epoxidové lepidlo, dvousložkové, nebo pryskyřici - ta by byla lepší, ale je zbytečné to všechno míchat dohromady.

Hustší laky jako je urushi, které se nanáší špachtlí, tak na ty jsem nenarazil, proto nemohu sloužit. Hustá je epoxidová pryskyřice, ale to se spíše lepí, než lakuje.

S elektrickou pistolí jsem ještě nepracoval, tak nemohu říci, jaké jsou s ní povrchy. Většinou používám klasickou pistoli s nádobkou navrchu - vzduchovou. A profesionální vysokotlaké zařízení Airless, pistole vzduchová poháněná pumpou, seřiditelný tlak i vzduch se stálým a stejným přísunem.

A k lakování - doporučuji dvousložkové polyuretany i epoxidy. Jednosložkové nemají takové vlastnosti a nevytvrdnou do takových kvalit. První vrstva musí být základový lak, který se vsákne do dřeva a připravý povrch. Vlákna dřeva trochu vystoupnou. Potom se přebrousí brusným plátnem zrnitosti 240 a více. Můžeme dát ještě jednu vrstvu základového laku, ale to je pouze na každém jak se mu povrch bude zdát a jak dřevo saje a jak chceme zakrýt svou nedokonalost při broušení dřeva. Většinou základové laky tvrdnou déle, kolem 6-12 hodin, některé až 24 hodin, než lze použít vrchní lak. I když se zdá, že po hodině a i víc, je lak suchý a svádí to některé k dalšímu lakování, věřte že lak není tvrdý a pokud se přelakuje další vrstvou, už nikdy nevytvrdne do své kvality a tím vše zničíme.
Vrchní lak můžeme nanášet v kolika vrstvách je možné, ale i tady pozor, čím víc vrstev, tím je náchylnější k prasknutí. Doporučují se tak nejméně 3 a nejvíce dle uvážení a odvaze. Osobně jsem vyzkoušel 23vrstev a zatím výborné. tento lak se dá po každé vrstvě přebrousit, pokud se nám nezdá, je na něm prach, stéká a vytvoří vlnky, potom opět lakujeme vrchním lakem. Tady se dá lakovat po 4 hodinách nová vrstva. Ale opět, dodržet postup výrobcem.

K lakům, které se dají leštit - musí se koupit přímo lak, který je k tomu určený. Většinou je povrch jako by na něm byla plíseň. Potom se vyleští do vysokého lesku - většinou se tento lak používá na piana a klavíry.... ale i jinde. Zatím jsem s ním nedělal, ale viděl jsem ho používat v Petrofu.
Polyuretanová barva a laky, dvousložkové i jiné opravdu smrdí :wink: proto doporučuji slabším povahám použít respirátor, jinak budete zfetován. Ale není to tak kritické.

Co se týče výrobců laků - zkušenost mám s italskými laky Syatur, ale to se prodává spíše firmám, na trhu jsem na něho nenarazil. Co se dá koupit a poslední 4 roky používám, jsou laky od firmy Milesi - www.milesi.cz Opravdu kvalitní, taky italské. A Milesi nabízí i laky k leštění. barvítka do laků, takže si můžete i lak přibarvit dle sebe na jakýkoliv odstín. I barvy mají velice kvalitní, používám stříbrnou a i černou jsem použil na svůj stojan na katany, stupně lesku jsou od matné přes několik stupnů až po vysoký lesk.

snad jsem odpověděl na vaše dotazy -
Uživatelský avatar
Mythos
 
Příspěvky: 75
Registrován: 26.11.2006, 16:55

Příspěvekod midary.o » 23.11.2007, 22:05

Děkuji mnohokrat za absolutně vyčerpávající odpověď.

Nemohl by jste mi ještě napsat jaký je potřebný tlak a průměr trysky pro ty polyuretanové barvy a laky?

Jeětě jednou mockrát děkuji

Thomas
Midary.o
Uživatelský avatar
midary.o
 
Příspěvky: 98
Registrován: 26.6.2007, 13:36
Bydliště: Praha

Příspěvekod Mythos » 7.12.2007, 20:13

Odpovídám trochu pozdě, omlouvám se. Co se týče trysky - tak osobně jsem na sayu co jsem vyráběl a použil vzduchovou pistoli s horní nádobkou, tam už je tryska daná, neměnil jsem ji. Jen tlak vzduchu a paprsek. Důvodem je malá spotřeba laku na takovou malou plochu. Není potřeba zbytečně rozdělávat větší množství pro vysokotlak.
U airless - vysokotlaku - při více kusech, nebo poličkách či jiných kusech nábytku, používám trysku 11/25 nebo 13/25 - což první číslo je dírka trysky a druhé šíře paprsku. Tlak je u laku na 4atmosférách a vzduchu na 2 atmosférách (pokud to píšu dobře) Ale to je na každém lakýrníkovi co si zvolí.

Ono je to jako povídat jak řídit auto - ale jen vy ho potom dokážete řídit dle svých instinktů a umu, který si časem vtříbíte.

ukázku sayi můžu zaslat na větších fotkách.
Uživatelský avatar
Mythos
 
Příspěvky: 75
Registrován: 26.11.2006, 16:55

saya

Příspěvekod Ker » 5.9.2010, 20:07

Ahoj lidi
Mám taový dotaz jelikž mám sayu ze dřeva a habaki e mosazbé tak se mi stalo, že meč vypadává z pochvy a tak se chci zeptat jak se to opravuje protože rozevírání habaki aby držel meč uvntř a nevrtěl se tam taky nejde do nekonečna dík
Ker
 
Příspěvky: 1
Registrován: 5.9.2010, 20:04

Re: saya

Příspěvekod cyro » 5.9.2010, 21:47

Odborne sa to robi tak, ze do saye sa vlepia kusky dreva. Presnejsie povedane, v casti habaki z vrchu a zo spodu. Potom sa zapiluje podla potreby. Mec ma drzat v sayi len cez habaki z vrechu a z dola.
cyro
 
Příspěvky: 1935
Registrován: 4.9.2010, 2:52
Bydliště: .San Leandro CA .USA

Re: saya

Příspěvekod hoogi » 22.2.2011, 21:18

Ahoj.Mam dotaz.Koupil jsem si čepel na katanu a chtěl bych si sam vyrobit saya tsuka.Jaké je na to nejlepší u nás dostupné dřevo?Děkuji
hoogi
 
Příspěvky: 10
Registrován: 22.2.2011, 21:11

Další

Zpět na Obecná diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron