Ghost Dog: The Way of the Samurai

Moderátor: Eagle

Ghost Dog: The Way of the Samurai

Příspěvekod Charaso » 7.4.2007, 0:13

Ghost Dog: The Way of the Samurai (1999)

http://www.imdb.com/title/tt0165798/

nie je to novinka ale mne sa velmi pacil, je to film velice inspirovany temou samurajov. odporucam pozriet si...
Charaso
 
Příspěvky: 68
Registrován: 30.12.2006, 16:09

Příspěvekod Ryu092 » 12.11.2007, 19:56

ber to skor ako film ktory je kombinaciou stareho a noveho, v ktorom hlavny hrdina prebera ulohu samuraja.
The way of warrior is found in death. Martial art is killing art at the basis.
Ryu092
 
Příspěvky: 22
Registrován: 31.10.2007, 17:55

Příspěvekod Ishidate » 17.12.2008, 23:09

Suprovní film, který vystihuje chování samurajů v "novém světě". Každému můžu pouze doporučit.
Ikite yare suki ni ikite yare

生きてやれ 好きに生きてやれ
Uživatelský avatar
Ishidate
 
Příspěvky: 58
Registrován: 16.12.2008, 18:55
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Ičiiye » 9.1.2009, 18:32

celé je to natočené podle bušidó, velmi velmi doporučuji...
Ičiiye
 
Příspěvky: 31
Registrován: 6.1.2009, 12:29
Bydliště: Nara(její česká enkláva- Želiv)

Příspěvekod Jura » 9.1.2009, 19:05

Celé je to k vidění (rozkouskováno) na youtube...

Jinak, co máš na mysli tím

Ičiiye píše:celé je to natočené podle bušidó
:?:

On se Jim Jarmusch jistě nechal inspirovat jistými idealizovanými představami samurajské etiky (potažmo idealizovanými tak, jak byly nastíněny v Hagakure, z níž tak trochu čerpá - ale jenom jako ze sekundárního zdroje)...
Ale otázkou je, co se tím filmem snažil říct. Ghost Dog ve skvělém podání Foresta Whitakera je v podstatě vyvrhel, člověk, který žije ve své vlastní ideové bublině, člověk, který má problémy s běžnou komunikací (komunikace v jeho podání je přinejmenším nestandardní) a který je do značné míry nepochopen světem a dobou v níž žije. On se jí odmítá přizpůsobit, nehodlá vystoupit ze své bubliny "samuraje", což znamená, že nakonec čelí nevyhnutelnému morálnímu konfliktu a končí tak jak končí...
Celý film lze samozřejmě interpretovat různě. Třeba tak, že etický kodex vzdálené doby a kultury (ať je sebevznešenější) je ve své "doslovné aplikaci" s dnešní dobou a západní kulturou v podstatě nekompatibilní a vede k (sebe)destrukci.
Nebo by to šlo interpretovat i jinak. Třeba tak, že samurajem (byť nepochopeným) může být kterýkoliv člověk, který přijme kodex bušidó a bude podle něj žít (byť by to byl černoch, který neumí slova japonsky, s mečem jenom "mává", hraje si, a nežíví se ochranou lidí, tak jak by kázala idea nobless oblige, ale slouží jako nájemný vrah).
Nebo je možná celý ten film o něčem jiném než o bušidó. Možná o té krizi v mezilidské komunikaci, krizi hodnot, kterou se někteří snaží řešit útěkem k exotickým a atraktivním morálním modelům...
Nebo je to všechno úplně jinak... 8)
Jura
 
Příspěvky: 1235
Registrován: 27.11.2007, 10:52

Příspěvekod choze » 18.11.2009, 15:23

Niekedy v roku 2000 som napisal tento text:

"Ľudia „prichádzajúci alebo pochádzajúci z iného sveta”, či už doslovne alebo v prenesenom slova zmysle, sa vo filmoch amerického nezávislého režiséra Jima Jarmuscha vyskytujú často. V Čudnejší ako raj prilieta maďarská imigrantka do New Yorku za svojím bratrancom, v Mimo zákon sa ocitá vo väzení Talian Roberto, v Noci na Zemi východonemecký taxikár blúdi ulicami New Yorku, v Tajomnom vlaku japonskí turisti či Talianka spoznávajú New Orleans, v Mŕtvom mužovi pokladá Indián Nobody účtovníka Williama Blaka za dávno mŕtveho anglického básnika.

Vo filme Ghost Dog: Cesta samuraja dodržiava hlavná postava starý samurajský kódex. Jarmusch akoby stále rozprával jeden a ten istý príbeh: osamelé postavy blúdia a túlajú sa ulicami miest, prípadne divočinou; ich cesta je plná nedorozumení, spojených častokrát s ich inojazykovosťou. Uzavretosť podivných antihrdinov je navyše zvýraznená obývaním malých stiesnených priestorov niekde na predmestí veľkých miest. Do popredia vystupuje najmä ich inakosť, život mimo normu. Stávajú sa z nich bezdomovci, tuláci, utečenci. Dostávajú sa mimo zákon. Ich život by sa dal charakterizovať ako „stav trvalých prázdnin”. Plynie bez akéhokoľvek plánu. Častokrát sa rozhodujú na základe náhody, cudzieho podnetu.

Cez Jarmuschove filmy častokrát presvitajú iné texty. Do filmu Ghost Dog neustále vstupujú úryvky z knihy Hagakure (Cesta samuraja). Ghost Dog je černoch, podivný outsider, zabiják žijúci na streche opusteného domu, kde chová holuby, kráčajúci cestou samuraja, cestou, ktorá je lemovaná smrťou. Dodržiava kódex nepatriaci, rovnako ako on, do súčasnej doby. Pomalými krokmi sa nenápadne ako duch premiestňuje tmavými ulicami s neodmysliteľným kufrikom..." koniec citacie

Jim Jarmusch vo svojich filmoch vykresluje vykorenenych ludi zijucich na okraji spolocnosti, ktori maju castokrat komunikacny problem, ten je velakrat zvyrazneny tym, ze si najviac rozumeju postavy, ktore sa vlastne "nevedia dohovorit", kedze hovoria roznymi jazykmi.
Ine texty - ci uz basne Roberta Frosta v Mimo zakona, alebo basne Williama Blakea v Mrtvom muzovi, pripadne Hakakure v Ghost Dogovi maju hned niekolko funkcii - predznamenavaju napriklad buduci dej...
(okrem filmu, Jarmusch studoval aj literaturu :) ).
Pre Jarmuscha vyuzivajucevo vsetkych svojich filmoch motiv "on the road"(nie je tomu inak ani pri zatial poslednych dvoch filmoch - Zlomene kvetiny a Limits of control), a bolo len otazkou casu, kedy sa pohra s motivom "cesty" alebo ak chcete "do" :) - cesta samuraja ako motiv, je na to naozaj priam predurceny :) samozrejme nebol by to Jarmusch, keby sa nepohral aj so zanrami (podovna kombinacia mafianskeho filmu, samurajskeho, westernu, atd...)

:) snad som vas neunudil :)
choze
 
Příspěvky: 29
Registrován: 15.7.2008, 7:52
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Jura » 20.11.2009, 9:49

Byl jsem velmi nenuděn :D. Děkuji...
Jura
 
Příspěvky: 1235
Registrován: 27.11.2007, 10:52

Příspěvekod Genagen » 21.11.2009, 12:15

hraje si, a nežíví se ochranou lidí, tak jak by kázala idea nobless oblige, ale slouží jako nájemný vrah

Samuraj a ochrana lidi? Setjak jsem se ted s nazor - ktery me nuti prehodnocovat sve nazirani na bushido - ze bushido je de facto ideologie slouzici k mozkovemu vyplachu, diky nemuz se samurai stava bytosti, neschopnou (a take spolecensky nepripustnout) samostatneho usudku. Na jednu stranu si muze zkusit ostri mece na vesnicanovi, ale plati osobni nesvobodu temer v absolutni rovine.

Samurajove nebyli zoldaci a placeni vrazi. Ale kdyz pan rozkazal :-)

V ghost dog je to podobne. Clovek spoutan ideologii v absolutni oddanosti k ke klanovemu "panovi". Neresi co je moralni nebo ne. Na to nema a ani nemuze mit nazor. jde jenom o to vyhovet pravidlum.
Genagen
 
Příspěvky: 6
Registrován: 10.8.2009, 10:02

Příspěvekod Ishidate » 21.11.2009, 15:21

Genagen píše: hraje si, a nežíví se ochranou lidí, tak jak by kázala idea nobless oblige, ale slouží jako nájemný vrah

Samuraj a ochrana lidi? Setjak jsem se ted s nazor - ktery me nuti prehodnocovat sve nazirani na bushido - ze bushido je de facto ideologie slouzici k mozkovemu vyplachu, diky nemuz se samurai stava bytosti, neschopnou (a take spolecensky nepripustnout) samostatneho usudku. Na jednu stranu si muze zkusit ostri mece na vesnicanovi, ale plati osobni nesvobodu temer v absolutni rovine.

Samurajove nebyli zoldaci a placeni vrazi. Ale kdyz pan rozkazal :-)

V ghost dog je to podobne. Clovek spoutan ideologii v absolutni oddanosti k ke klanovemu "panovi". Neresi co je moralni nebo ne. Na to nema a ani nemuze mit nazor. jde jenom o to vyhovet pravidlum.


S tímhle názorem nesouhlasím. Dle mého v Bušido nejde o jakési vymývaní mozků, ale o druh úcty (i sebeůcty), které má každý japonec na rozdávání.
Kdysi němělo Japonsko moc informací o dění za mořem. Bylo dlouho uzavřeným státem.
A jakýkoliv druh víry nebo nějakého životního stylu má za následek takové lehké "vymytí mozku".
Takže bych to neviděl tak černě. Prostě je to pro nás něco nepochopitelného, tak to odsuzujeme. Ale třeba brát věc i z pohledu druhé strany.
Ikite yare suki ni ikite yare

生きてやれ 好きに生きてやれ
Uživatelský avatar
Ishidate
 
Příspěvky: 58
Registrován: 16.12.2008, 18:55
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jura » 22.11.2009, 20:17

Genagen píše:Samuraj a ochrana lidi? Setjak jsem se ted s nazor - ktery me nuti prehodnocovat sve nazirani na bushido - ze bushido je de facto ideologie slouzici k mozkovemu vyplachu, diky nemuz se samurai stava bytosti, neschopnou (a take spolecensky nepripustnout) samostatneho usudku. Na jednu stranu si muze zkusit ostri mece na vesnicanovi, ale plati osobni nesvobodu temer v absolutni rovine.


Domnívám se, že takováto úvaha je plodem nedostatečné znalosti historického pozadí bušida, především pak jeho vývojové diferenciaci (to bylo běžné především v období těsně po 2. sv. válce, legendární je v tomto ohledu Russelova kniha "The Knights of Bushido").
Bušidó nebyl/není jediný neměnný přesně daný kód, nýbrž relativně dynamicky se vyvíjející myšlenkový systém, který v určitých obdobích své evoluce mohl dokonce působit jako opak podoby bušida v období jiném. Lze porovnávat bušidó např. období Kamakura s bušidem např. období Edo, ale nelze mezi ně klást rovnítka, protože bušidó období Edo bylo ve vývoji dál, ovlivněno jinými (a novými) faktory, a mělo tudíž v mnoha ohledech výrazně odlišnou podobu (od např. bušida období Kamakura).

Při zkoumání písemných památek z obd. Edo lze narazit na zajímavou proměnu právě v konceptu loajality. Loajalita byla samozřejmě brána jako imperativ, ale proměnilo se její pojetí. Zatímco v předchozích obdobích byla loajalita brána především jako "slepé" a bezpodminečné podřízení se pánovi a jeho vůli, v období Edo se začíná loajalita chápat ve smyslu následování "vyššího dobra", což mělo zavazovat samuraje i k případnému odepření splnění "nesprávného" příkazu či poukázání na pánovy omyly apod. K tomu bylo samozřejmě zapotřebí značného vzdělání (nejen v (neo)konfucianistickém oficiálním učení doby, ale též v oblastech jiných, jako např. historie rodu apod.). O "výplachu mozku" a "slepém poslouchání pána" nicméně lze (přinejmenším v obd. Edo, kdy bušidó získává značný teoretický základ) u bušida mluvit jenom těžko...
Více na toto téma viz např. Kasaya Kazuhiko "Bušidó no šisó" (případně jiné nedávnější Kasayovy práce). 8)
Jura
 
Příspěvky: 1235
Registrován: 27.11.2007, 10:52

Příspěvekod Genagen » 24.11.2009, 9:50

Ja jsem ted - a to se priznam bez muceni - ovlivnen knizkou tajemstvi samuraju.

Uprimne si myslim, ze je bushido dnes prilis (a nepravem) idealizovano. Zvlaste mimo japonsko.

Vim, ze vyplach mozku je bonmot spise k rozpoutani diskuse - ale bushido jako sledovani vyssiho dobra, duchovniho rozvoje - je naivni.

Priznam se, ze nejsem znalec japonske historie - spis jsem ten, kdo se snazi trochu cvicit a mym konickem je religionistika, kde jsem silnejsi v kramflecich - a bushido z meho pohledu je pro me dnes manipulujici system, dobre provazany s nabozenskym odkazem shinto.
Genagen
 
Příspěvky: 6
Registrován: 10.8.2009, 10:02

Příspěvekod Jura » 24.11.2009, 23:19

To je hodně "synchronní" pohled na bušidó... Tedy netvrdím, že to není možnost, jak se na bušidó dívat, ale pokud by nás zajímalo bušidó coby "cesta samuraje" z dob, kdy bylo "živé" (ve smyslu "z doby, kdy existovalo v rámci samurajské společnosti", kterou samozřejmě dnes již nenajdeme. I ten Ghost dog byl přeci jenom ojedinělý samotář, a přestože byl bušidem jistě inspirován, sám samojediný neměl nárok vybudovat nějakou "samurajskou společnost", kde by bušidó mohlo fungovat jako regulátor vnitřních vztahů), pak se bohužel asi bez "diachronního" pohledu neobejdeme :P... Chceme-li zjistit, jak vypadalo bušidó za dob samurajů, musíme nutně do historie. Tam také zjistíme, že ta idealizace, která nám dnes mnohdy vadí, je něco, co bušidó provází téměř po celou dobu jeho historie... I Cunetomo Jamamoto v Hagakure popsal nějaký svůj vysněný ideál samurajského kodexu, rozhodně ne nějakou obecnou reálnou skutečnost. I Sokó Jamaga psal o tom, jaký by samuraj "měl být" (spíš než o tom, jaký samuraj "je")...

Takže řekneme-li, že bušidó je dnes příliš idealizováno, musíme dodat, že bušidó bylo "příliš idealizováno" už v období Edo (a i v obdobích předchozích). Mluvíme-li o bušidó jako o něčem, co je provázáno s náboženským odkazem šintó, pak musíme dodat, že tím máme na mysli jedno konkrétní bušidó - bušidó, které vzniklo v období Meidži (a které je v mnoha ohledech odlišné od bušida z období Edo nebo bušida z období Kamakura). Představa, že v dějinách japonského myšlení je jenom jedno jediné stejné a nikdy neměnné bušidó, je jako představa, že v japonských dějinách je jenom jeden jediný typ samuraje. Ale porovnejme špinavé zarostlé nevzdělané násilníky z krajů Azuma, kteří neumí nic jiného než válčit (samuraj období Heian), s kultivovaným vzdělaným aristokratickým úředníkem, který nikdy nezažil skutečný boj (samuraj konce období Edo) :wink:... Skoro se zdá, že jediné, co je spojuje, je ten pojem "buši" (samuraj). Tak jako jediné, co spojuje bušidó období Edo s bušidem období Meidži, je slovo "bušidó" 8)...
Jura
 
Příspěvky: 1235
Registrován: 27.11.2007, 10:52


Zpět na Film

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron