Harakiri / Seppuku z roku 1962

Moderátor: Eagle

Harakiri / Seppuku z roku 1962

Příspěvekod birch » 2.2.2011, 9:59

Legendární samurajské drama režiséra Masaki Kobajašiho. Vyslo 2. února 2011 za 79 Kc.

http://www.dvdinform.cz/dvd-edice-/terran-harakiri
http://www.csfd.cz/film/141680-harakiri/
Uživatelský avatar
birch
 
Příspěvky: 644
Registrován: 20.11.2007, 12:27

Re: Harakiri / Seppuku z roku 1962

Příspěvekod YooShimitsu » 4.12.2011, 14:19

Nedávno som si ho kúpil a bol som velmi milo prekvapený o aký kvalitný film to ide:) Vrelo doporučujem!
YooShimitsu
 
Příspěvky: 2
Registrován: 4.12.2011, 11:40

Re: Harakiri / Seppuku z roku 1962

Příspěvekod Jura » 4.12.2011, 14:31

Ano, Kobajaši opravdu velmi kvalitně zpracoval toto téma... Film je adaptací krátké historické novelky kjúšúského autora Jasuhiko Tanigučiho 『異聞浪人記』 (Ibun rónin ki, snad by se to dalo přeložit stylem "Záznam různých verzí róninského vyprávění"). Přestože Taniguči patří ke třem nejznámějším spisovatelům z Kjúšú, mnoho se o něm nepíše. Taniguči byl velkým kritikem edského formalizovaného a často "slepě" aplikovaného šidó. Sbírka jeho prací 『一命』 (Ičimjó), která obsahuje mj. Ibun rónin ki nedávno opět vyšla a velmi dobře se prodává... Snad se podaří něco z toho přeložit do češtiny (jedna studentka Japanistiky na MU téma zpracovává na diplomku). 8)
Jura
 
Příspěvky: 1235
Registrován: 27.11.2007, 10:52

Harakiri / Seppuku z roku 1962

Příspěvekod birch » 4.12.2011, 16:59

Tenhle film je dle meho opravdu kvalita. Me tam zaujalo spousta veci. Jsem rad, ze se o nem diskutuje.

Nejvic asi, jak hlavni hrdina vyjadruje par myslenek o smyslu kodexu chovani a pravidlech chovani samuraje. Pohrda jim, vyjadruje se o jeho nesmyslnosti, naproti tomu z jeho chovani vyzaruje, ze prave on "ho (kodex) nejvic zije" tech vsech samuraju z pribehu.

Dalsi veci je, jak je jedna cast zachycena z boju na dvore staveni v zaveru. Hlavni hrdina je zahnan ke zdi ci stene a tam je pekne videt, jak se v jejich sermu pracuje se vzdalenosti. Samurajove pomalym posunem vpred tlaci a zatlacuji hlavni hrdinu, ten si zkusene hlida svuj prostor. Vzdy nekdo vstoupi do "jeho prostoru" a zautoci na nej... Opravdu super scena na tematiku maai ( prostorova vzdalenost-casovy interval ve vztahu k protivnikovi ) a seme ( psychologicky tlak na protivnika ).

Budu rad, kdyz napisete, co zaujalo vas. Treba jsem neco podstatneho v nem prehlednul.
Uživatelský avatar
birch
 
Příspěvky: 644
Registrován: 20.11.2007, 12:27

Re: Harakiri / Seppuku z roku 1962

Příspěvekod Jura » 4.12.2011, 20:43

Nejvic asi, jak hlavni hrdina vyjadruje par myslenek o smyslu kodexu chovani a pravidlech chovani samuraje. Pohrda jim, vyjadruje se o jeho nesmyslnosti, naproti tomu z jeho chovani vyzaruje, ze prave on "ho (kodex) nejvic zije" tech vsech samuraju z pribehu.


To je přesně ten moment, kdy podle autora není v konfliktu dvojí různá realizace jednoho samurajského kodexu, nýbrž dvě odlišné představy toho, co by mělo být náplní onoho kodexu (jinak řečeno, jde tu o konflikt dvou "různých bušidó").
Na jedné straně stojí představa, že existuje nějaký abstraktní odosobněný etický systém, systém formálních morálních pravidel, který je třeba uplatňovat "doslova". Je tu zjevná podobnost s náboženským fundamentalismem, který vytrhává nějaký text z kontextu (nejen posvátné knihy, ale především žité skutečnosti) a interpretuje jej konzervativně (tj. z pohledu tzv. morálního modelu přísného otce, strict father morality).
Na druhé straně stojí představa, že etika by měla vycházet z lidskosti, ze soucitu k člověku (z empatie). To je klasická interpretace progresivní (tj. z pohledu tzv. morálního modelu opečovatelského rodiče, nurturing parent morality).
Každá ze dvou stran reprezentuje odlišný morální model, z nějž je "bušidó" vykládáno. Žádný "objektivně správný" výklad však neexistuje a existovat nemůže. Nelze proto říct, že by jedna ze dvou stran aplikovala kodex více než druhá (podobně jako např. v politice nelze říct, že by třeba pravice prosazovala svobodu více než levice, protože se ve skutečnosti jedná o dvě různá pojetí "svobody", různá přesvědčení o tom, co je to "svoboda", viz George Lakoff a "Whos Freedom").
I zde tedy platí, že film (knižní předloha) neukazují bušidó v jeho "skutečnosti" (nějaké "pravé, opravdové bušidó"), nýbrž prezentuje autorův morální postoj (a výklad) vůči samurajské etice. Zajímavé potom je zkoumat, co Tanigučiho vedlo k tomu, že podle něj bylo "správné bušidó" to "empatické", tj. co formovalo jeho osobní etické hodnoty. Obzvlášť zajímavé je to s ohledem na to, že Taniguči pocházel ze Sagy, což je v podstatě mekka bušidó... 8)
Jura
 
Příspěvky: 1235
Registrován: 27.11.2007, 10:52

Re: Harakiri / Seppuku z roku 1962

Příspěvekod birch » 5.12.2011, 13:41

Jestli si dobre vzpominam, tak hlavni hrdina tam poukazuje na to, jaky vyznam maji pravidla (busido) ci chovani podle pravidel, kdyz zapricinuji nesoucit, nelidskost a pohrdani (on tak reaguje na vzniklou situaci, kdy prisel o pana, zete, vnuka a dceru).
Snazi se pomstit viniky nesoucitneho chovani, ktere zapricinilo krutou smrt jeho zete. Nicmene on sam nese statecne udel sveho osudu a udel vrstvy ze ktere pochazi. Pri objasnovani sveho pribehu pri cekani na sekundanty ukazuje tihu doby a nesmyslnost etickych pravidel. Nepritomnost sekundantu a jejich vymlouvani vs. jeho postoj k prijmuti sveho osudu odhaluje, kdo a jak moralnimi pravidly zije a kdo to jen predstira - to jsem tim myslel.
Uživatelský avatar
birch
 
Příspěvky: 644
Registrován: 20.11.2007, 12:27

Re: Harakiri / Seppuku z roku 1962

Příspěvekod Jura » 5.12.2011, 18:03

Je to tak jak píšeš. Autor skutečně klade důraz na negativní aspekty určitého (formalizovaného) přístupu k pravidlům a ke kodexu. Za zmínku ale stojí i to, že postup (politika) rodu Ii měl taky nějaký "etický" základ, tj. samurajové měli nějaký důvod, proč pokládali za správné postupovat tak, jak postupovali. Byla to jednak reakce na situaci, jednak tím sledovali určité zájmy svého rodu... Metaforicky se v tom ta jejich "pravicovost" pěkně odráží :wink:...
Jura
 
Příspěvky: 1235
Registrován: 27.11.2007, 10:52

Re: Harakiri / Seppuku z roku 1962

Příspěvekod Patrick » 5.12.2011, 19:03

Super film. Pěkně jste to rozebrali. Ať už "opravdové" vyznávání kodexu pojmeme z jakékoliv strany, charakter myslím jasně zvítězil. A to ve formě zetě i "mstitele".
Analyzátor
Patrick
 
Příspěvky: 1417
Registrován: 25.10.2007, 9:11
Bydliště: Šumperk

Re: Harakiri / Seppuku z roku 1962

Příspěvekod Jura » 5.12.2011, 22:26

charakter myslím jasně zvítězil.


To je zdařilá formulace. Hlavní hrdina skutečně převyšuje své protivníky nejen zručností v boji s mečem, ale i "silou ducha". On se totiž může opřít o tu svoji "etiku lidskosti" (krásně je vidět v jeho vztahu ke snaše i k vnoučkovi), která je podle autora mnohem pevnějším základem, než nějaký formalizovaný systém pravidel, o který se samurajové rodu Ii opírali. Jakmile totiž chybí osobní "(po)citová" vazba, je problém se s takovým formálním systémem vnitřně plně ztotožnit a to samuraje rodu Ii duchovně oslabovalo.
Ono to vlastně šířeji charakterizuje situaci bušidó v období Edo. Onen kodex už byl (mj. díky své "kodifikaci") víc teoretický, než "žitý" (ve srovnání se situací např. ke konci období Heian či v období Kamakura). Spousta samurajů pak vlastně ani nedokázala říct, co je obsahem bušidó, a byli nuceni uchylovat se k laciným argumentacím "tradicí našeho rodu" (což mnohdy nabízelo natolik rozmanité možnosti výkladu, že to pozbývalo praktické užitné hodnoty). O to výrazněji pak vyčnívali lidé typu Sokó Jamagy, Júzan Daidódžiho, Razan Hajašiho nebo Sorai Ogjúa. Ti ale strávili hodně času nasáváním čínských klasiků, než měli alespoň sami ve věci jasno...
Jura
 
Příspěvky: 1235
Registrován: 27.11.2007, 10:52

Re: Harakiri / Seppuku z roku 1962

Příspěvekod birch » 6.12.2011, 10:32

že postup (politika) rodu Ii měl taky nějaký "etický" základ, tj. samurajové měli nějaký důvod, proč pokládali za správné postupovat tak, jak postupovali. Byla to jednak reakce na situaci, jednak tím sledovali určité zájmy svého rodu... Metaforicky se v tom ta jejich "pravicovost" pěkně odráží :wink:...


Ano tohle jsme opomnel. Diky. Vzpominam si, ze oni tam resi, co s nim (zetem) udelaji. Ze kdyz jej prijmou a za jeho odvazne rozhodnuti, tak takovych lidi, kteri budou chtit naoko spachat sebevrazdu, aby ziskali misto u nich ve sluzbe, pak bude u jejich brany se snazit vice, jelikoz doba byla zla. Nicmene dalsi prubeh konce zivota zete, kteri ovlivnili predstavitele rodu, se pak zvrhnul ... a to byl dle meho duvod jednani, ktere vedlo pozdeji k potrestani od hlavniho hrdiny.

Ono to vlastně šířeji charakterizuje situaci bušidó v období Edo. Onen kodex už byl (mj. díky své "kodifikaci") víc teoretický, než "žitý" (ve srovnání se situací např. ke konci období Heian či v období Kamakura). Spousta samurajů pak vlastně ani nedokázala říct, co je obsahem bušidó, a byli nuceni uchylovat se k laciným argumentacím "tradicí našeho rodu" (což mnohdy nabízelo natolik rozmanité možnosti výkladu, že to pozbývalo praktické užitné hodnoty).
O to výrazněji pak vyčnívali lidé typu Sokó Jamagy, Júzan Daidódžiho, Razan Hajašiho nebo Sorai Ogjúa. Ti ale strávili hodně času nasáváním čínských klasiků, než měli alespoň sami ve věci jasno...


Diky za tuhle myslenku. Pak vlastne pod pojmem busido se dalo ukryt hodne veci a po te ruzne vykladat, jak se co komu v danou chvili hodilo. Juro dalo by se rict, ze prave vlivem techto cinskych klasiku, pak v podani busido nekterych techto predstavilu jap. ucencu bylo osou vykladu kodexu pro samuraje te doby gorin-godzo?
Uživatelský avatar
birch
 
Příspěvky: 644
Registrován: 20.11.2007, 12:27

Re: Harakiri / Seppuku z roku 1962

Příspěvekod Jura » 6.12.2011, 12:09

Juro dalo by se rict, ze prave vlivem techto cinskych klasiku, pak v podani busido nekterych techto predstavilu jap. ucencu bylo osou vykladu kodexu pro samuraje te doby gorin-godzo?


Gorin godžó je jednoznačně pět druhů mezilidských vztahů a pět ctností tak, jak je určoval konfucianismus. V přededském bušidó bych to asi vůbec nehledal (je celkem obecně známo, že např. kamakurské bušidó bylo především o vztahu mezi on'in a hókó, tj. mezi vděčností za služby a oddanou službou tak, jak to nastavil Joritomo se svými samuraji). Ačkoliv v procesu modernizace na počátku období Meidži byla jasně deklarovaná vůle opustit "staré pořádky" (čímž byla v podstatě myšlena i neo-konfuciánská šógunátní ideologie), ve skutečnosti spousta z předmoderních ideí přetrvala. Nemálo moderních japonských filozofů a intelektuálů ideově vycházelo z konfucianismu a není tedy s podivem, že se právě tyto prvky zachovaly mj. v bojových uměních...
Jura
 
Příspěvky: 1235
Registrován: 27.11.2007, 10:52

Re: Harakiri / Seppuku z roku 1962

Příspěvekod birch » 6.12.2011, 18:21

Diky, bral jsem to tak, ze se bavime o kodexech busido obdobi EDO.
Nicmene se chci zeptat, zda nevis o nejakem zdroji (ang., cestina) pojednavajicim o kodexech z doby pred obdobi EDO? Nasel jsem jen Kamakursky zakonik, ale to pojednava trochu o necem jinem nez o vztazich pan-vazal, aspon mi tak prislo. V literature jsem narazil jiz na ruzna pojednani vyvozujici zavery z rodovych kodexu (kakun), nicmene zadny v puvodni podobe (v anj. atd.)
Uživatelský avatar
birch
 
Příspěvky: 644
Registrován: 20.11.2007, 12:27

Re: Harakiri / Seppuku z roku 1962

Příspěvekod Jura » 7.12.2011, 0:55

Nemyslím si, že existuje něco "komplexního" v tomto směru v angličtině... Pokud máš nějaký materiál, který vychází z kakunů (nebo na ně aspoň odkazuje), tak to beru za celkem solidní úspěch (ve srovnání se všemi těmi "pseudovědeckými" mysticizujícími pojednáními, které se nedokáží opřít o žádný relevantní zdroj), protože právě v kakunech je povětšinou nutno hledat přededské bušidó. Nevím o žádném překladu jakéhokoliv kakunu do angličtiny (nepočítám-li ty útržkovité výběry z Hagakure).
V japonštině (respektive v kanbun - literární čínštině, v níž byly kakuny často psány) se něco sehnat lze, já mám 2 nebo 3 menší knihy, ale nejucelenější je asi několikasvazkové Bušidó zenšo (20 svazků, ještě někdy z období WW2), což se dnes ale asi už normálně sehnat nedá (rád bych to ale někde celé splašil na důchod, na netu jsem to viděl za 102.900 jenů). Úplně nejucelenější je edice Nihon šisó taikei, ta má několik desítek svazků, ale tam už je třeba přebírat (protože se týká japonského myšlení obecně). Jinak vyšly i zajímavé věci typu Bušidó kakun šú (Sbírka rodových záznamů o bušidó) od Sukemasa Arimy z roku 1906...
Člověk ale nemusí jít nutně rovnou po kakunech. Stejně potřebuješ nejdřív nějaký "úvod" do problematiky. Pro začátek bych možná nechal i Turnbulla stranou a spíš si přečetl Eiko Ikegami (a její skvělé "The Taming of the Samurai") a samozřejmě klasickou literaturu jako Příběh rodu Taira (klidně i v češtině, jestli jde na Fialův překlad ještě někde vyštrachat). 8)
Jura
 
Příspěvky: 1235
Registrován: 27.11.2007, 10:52

brneni

Příspěvekod birch » 10.12.2011, 10:03

Dneska dopoledne jsme film shlednul znovu.
Drive jsem si nevsimnul, symboliky s vyznamem brneni v japonskem smyslu. Ve filmu je v nekolika momentech zminovano brneni v jakemsi posvatnem vyznamu - odkazu generaci jejich cti a odvahy. Snaha hlavniho hrdiny konci po uzmuti brneni v jedne z mistnosti...

Na ruznych fotkach interieru japonskych hradu je vidno, ze brneni na v interieru mistnosti, podobne jako mece, sve vyznamne misto. Take jsem si vzpomnel na jednu lekci z kendo, kde se vysvetloval duvod skladani brneni a zachazeni s nim. Kdy bylo receno, ze brneni v kendo je nejenom ochranna pomucka pri cviceni kendo, ale je i symbolem brneni samuraju. Ze samurajske brneni byvalo ochranou predku v bitvach a diky nemu, ze chranilo zivot predka, muze clovek dneska na svete pobyvat.
Tak me napadlo, ze ta symbolika ve filmu, jak tam hlavni hrdina zminuje brneni ve vztahu k tradicim a cti ci jeho snaha v dome brneni uzmouta posleze s pohrdanim jej odhodit, predtim nez spacha sebevrazdu, ma daleko hlubsi souvislosti a skryte vyznamy v popisovanem smyslu.
Uživatelský avatar
birch
 
Příspěvky: 644
Registrován: 20.11.2007, 12:27


Další

Zpět na Film

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron